Drielanden rit.
Gisteren drie landen doorkruist, België, stukske Nederland en Duitsland. Van enige controle was er geen sprake. Vandaag kunnen we daar niet voor onder doen. Het plan is om het zuiden van Duitsland te doorkruisen. Vervolgens via Oostenrijk naar Slovenië. Om deze zware tocht goed te doorstaan, eerst een stevig ontbijt. Veel te veel, maar ja beter te veel dan te weinig. In het naburig dorpje een bakker gezocht voor de rest van de namiddag en een tankstelle voor de wagen.
Hotel Haflhof te Egmating. |
Rond 10:00 goed van start gegaan. Richting Rosenheim en Salzburg. We rijden via de lokale wegen tot we de snelweg terug nemen in Rosenheim. Even voor de Duits-Oostenrijkse grens de nodige autowegvignetten gekocht voor Oostenrijk en Slovenië. Voor het Oostenrijks vignet heeft men de keuze tussen een vignet voor 10 dagen: 9,5 € of voor 2 maanden: 27,8 €. We kopen dan ook maar dat voor 10 dagen. In het tankstation in Duitsland kan men ook de vignetten voor Slovenië kopen. Hier heeft men ook de keuze tussen een vignet voor een week van 7 dagen: 15 € of voor een maand: 30 €. We kopen er eentje voor 10 dagen.
Vignet Oostenrijk 10 dagen
Vignet Slovenië 7 dagen
Salzburg - Graz.
De snelwegen in Oostenrijk rijden vlot en zonder veel stau. Maar dat was zonder de waard gerekend. Madame van Waze of Google, wist ons te vertellen dat de snelweg gesperrt was. TomTom is daar niet mee bezig. Dus een 20 km door kleine dorpjes van stoplicht naar stoplicht. Maar eens deze miserie voorbij, terug aan top speed over de Oostenrijkse snelwegen. In Oostenrijk zijn er vele tunnels op de snelwegen. Voor sommige tunnels moeten we nog extra tol betalen. Als men echter de kwaliteit van deze tunnels beschouwd, is de tol logisch.
Pyhrn Autobahn.
Deze autobaan vormt de meest oostelijke snelweg in Oostenrijk met een totale lengte van 230 km. De snelweg vormt de meest oostelijke corridor van de Alpen en verbindt de steden Linz en Graz met elkaar. Het is een belangrijke verbinding van Duitsland en Tsjechië naar de Balkanlanden. We rijden over de A1 boven Salzburg richting Linz. Een stuk voor deze stad wordt de A9-E57, of de Pyrhn Autobahn, richting Graz genomen.
Route Egmating - Ptuj |
Bosrucktunnel
Alhoewel we een vignet dienen te kopen, toch nog enkele zeer lange tunnels met extra tol. Maar als de kwaliteit uitstekend is, kan men weinig opmerkingen maken. Gratis is er niets. Als eerste toltunnel rijden we door de Bosrucktunnel. Deze is 5,5 km lang en kost 6 € aan tol.
Gleinalmtunnel
De volgende toltunnel is de Gleinalmtunnel met een lengte van 8320 meter. De tol voor deze tunnel bedraagt 9,5€.
Plabutschtunnel
Om niet door de stad Graz te rijden kan men door de 10 km lange en tolvrije Plabutschtunnel rijden.
Graz - Maribor.
Volgende bestemming: Maribor. Vlot de grens Oostenrijk-Slovenië voorbijgereden zonder enige grenscontrole. De andere richting was niet om mee te lachen. Kilometers lange file. Blijkbaar vele mensen die van de Kroatische kusten komen en terug naar Oostenrijk en Duitsland rijden. Zware controle.
Maribor.
Het plan was om in Maribor te overnachten. Op zoek gegaan naar een Mercure Hotel 4*. Maar dat zag er zo ongezellig uit en ook nog heel duur, dat we dankjewel zegden en verder naar Ptuj reden. Eerst nog gebeld om te vragen of er kamers beschikbaar waren.
Tweeduizend jaar oude stad: Ptuj.
Na 497 kms, rond 17:45 aangekomen in het centrum van deze oude stad. Hier ingecheckt in het Hotel Mitra. Het is een 18de-eeuws hotel, het eerste koffiehuis van Ptuj. Met antieke meubels ingerichte kamers, en een private parkingplaats voor de deur.
In de straat van ons hotel: Mitra. |
Mitra Hotel. |
Een autoluwe straat met kasseien geplaveid. Avonddiner genomen aan de oever van de Drava rivier in her Ribic restaurant. Nog een ijskreempje en een pintje op een van de vele terrasjes in het stadje.
Restaurant Ribic aan de oever van de Drava rivier. |
Restaurant Ribic aan de oever van de Drava rivier. |
Mondmakers.
Niet veel van te merken. officieel zou men ze moeten dragen, maar in werkelijkheid vind men ze hier en daar op de grond.
Ptuj: het stadhuis. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten